Κάθε χρόνο οι μάγοι της αεροδυναμικής εξελίσσουν όλο και πιο πολύ τα πτερύγια των μονοθεσίων με στόχο τον απόλυτο χρόνο. Μέχρι το 2008 τα αυτοκίνητα ήταν γεμάτα από μικρά αεροδυναμικά βοηθήματα και οι εμπρός και πίσω πτέρυγες και πλευρές ήταν τεράστια «γλυπτά». Οι κανονισμοί για περισσότερο θέαμα και προσπεράσματα θα τα εξαφανίσουν!!!
Το μυστικό όμως είναι πως από φέτος όλες αυτές οι αεροδυναμικές μικρο-πτέρυγες και εξογκώματα που περίσσεψαν, θα φύγουν για να φαίνονται καλύτερα οι σπόνσορες... Αυτοί πληρώνουν άλλωστε!
Η αεροσήραγγα της ΙΝG στο Oxfordshire της Μ. Βρετανίας, εκτός από την μεγάλη έλικα που προσομοιώνει τον αέρα που αντιστέκεται στην κίνηση του μονοθεσίου, έχει και έναν, μεγέθους κανονικού δρόμου, κυλιόμενο διάδρομο για να ........
προσομοιώνεται και ο αέρας που περνάει κάτω από το μονοθέσιο. Δουλεύει 24 ώρες την ημέρα και 7 ημέρες την εβδομάδα για να καλύψει τις ανάγκες δοκιμών.
Ανθρακόνημα:
Καλύπτει το 85% της φόρμουλας, έρχεται σε μορφή σεντονιού και κόβεται με λέιζερ σε απόλυτα καθαρά δωμάτια. Αυτό γίνεται γιατί ακόμα και μία τρίχα να αναμειχτεί με το υπόλοιπο ανθρακόνημα μπορεί να προκαλέσει αστάθεια στην μοριακή δομή του υλικού. Το τελικό κομμάτι τοποθετείται σε ειδικά πλαστικά καλούπια κομμένα από υπολογιστή για απόλυτη ακρίβεια και ψήνεται από 45o έως και 170oC, ανάλογα την εφαρμογή.
Εξαρτήματα:
Η καθαρή μάζα των 80,000 εξαρτημάτων που αποτελούν τα μονοθέσια ζυγίζει γύρω στα 500 κιλά. Για να φτάσουν λοιπόν τα υποχρεωτικά 620 κιλά που ορίζουν οι κανονισμοί, οι εταιρίες χρησιμοποιούν σωστά κατανεμημένα βάρη από βολφράμιο. Το βολφράμιο είναι από τα πιο βαριά μέταλλα, τη στιγμή που ένα μεγάλο ποτήρι γεμάτο με αυτό το υλικό ζυγίζει πάνω από 10 κιλά.
Οι ομάδες κατανέμουν αυτά τα βάρη κατάλληλα, έτσι ώστε ο κάθε οδηγός να είναι ικανοποιημένος με το στήσιμο ή αν η πίστα απαιτεί καλύτερη πρόσφυση στους εμπρός ή πίσω τροχούς.
Κάθισμα:
Το «υποτυπώδες» κάθισμα των οδηγών, ζυγίζει περίπου 200 γραμμάρια, ναι καλά διαβάσατε και εκτός από «άνετη» οδήγηση και προστασία της σπονδυλικής στήλης, μπορεί να αντέξει το βάρος του οδηγού όταν θα τον τραβήξει έξω ο γερανός σε περίπτωση ατυχήματος.
Καύσιμο:
Αυτό που χρησιμοποιούν τα μονοθέσια, πρέπει βάση κανονισμών να είναι 99% ίδιο με τα καύσιμα που μπορούμε να βρούμε σε βενζινάδικα. Φυσικά δεν εννοούμε τα δικά μας βενζινάδικα μιας και οι Ιάπωνες φίλοι μας φουλάρουν με βενζίνη ακόμα και 110 οκτανίων. Το υπόλοιπο 1% είναι ελεύθερο για να φτιαχτεί ως συμπλήρωμα και έχει μετρηθεί πως με την κατάλληλη «χημεία» ως και 5 άλογα διαφορά είναι δυνατή. Άλλες ομάδες χρησιμοποιούν αυτό το 1% για να κρατάει παραπάνω το ρεζερβουάρ και άλλες για δύναμη στις μεσαίες στροφές λειτουργίας. Δεν μπορείς όμως να τα έχεις όλα και έτσι οι ομάδες μέχρι πέρυσι είχαν διαφορετικά μείγματα ανάλογα με τις απαιτήσεις της κάθε πίστας και στρατηγικής.
Εξατμίσεις:
Κατασκευάζονται από μείγμα νικελίου και Inconel έχουν μεγαλύτερη αντοχή από το τιτάνιο και αντέχουν σε θερμοκρασίες μεγαλύτερες από 1000οC για περισσότερο από την διάρκεια του αγώνα. Σε κάθε γκράν πρί είναι διαφορετικές, είτε πιο μακριές για περισσότερη ροπή, είτε πιο κοντές για μεγαλύτερη απόδοση. Το κράμα αυτό είναι τόσο πολύ θερμο-απωθητικό που λίγα δευτερόλεπτα μετά τους αγώνες, οι μηχανικοί μπορούν να το πιάσουν με γυμνά χέρια!!
Τιμόνι:
Το τιμόνι των μονοθεσίων έχει δύο paddles (όπως θα προσέξατε στο αντίστοιχο άρθρο μας) για την λειτουργία του συμπλέκτη και μέχρι σήμερα δεν ξέρατε το γιατί. Για να γίνει η τέλεια εκκίνηση λοιπόν, οι οδηγοί έχουν το ένα paddle τέρμα τραβηγμένο ενώ το άλλο σε ένα σημείο, που αυτοί ξέρουν, έτσι ώστε όταν αφήσουν το κρατημένο, ο συμπλέκτης θα πατινάρει ελάχιστα (λόγο του άλλου που είναι λίγο κρατημένο) χωρίς να σβήσει, αλλά και διατηρώντας τον έλεγχο των πίσω τροχών.
Ελαστικά:
Περιέχουν αέρα, απόλυτα ελεύθερο από νερό, λόγω του ότι η θερμοκρασία λειτουργίας τους είναι πάνω από 100oC και όλοι ξέρουμε πώς συμπεριφέρεται το νερό όταν βράζει! Ένα πίσω ελαστικό μαζί με την 13άρα ζάντα δεν ζυγίζουν πάνω από 10 κιλά και οι πιέσεις λειτουργίας εκτός από απόλυτα άκαμπτο κάνουν το ελαστικό να λειτουργεί και ως ανάρτηση.
Ομάδες υποστήριξης:
Οι ομάδες υποστήριξης των ομάδων παίρνουν τουλάχιστον 15,000 ανταλλακτικά σε κάθε αγώνα και χρειάζονται περίπου 10 φορτηγά για να τα μετακινήσουν. Τα μονοθέσια τοποθετούνται πάντα στα επάνω «πατώματα» των κοντέινερ για τον απλούστατο λόγο ότι τα ανταλλακτικά και ο εξοπλισμός σε κάθε φορτηγό ζυγίζουν περίπου 6 τόνους. Τα μονοθέσια ζυγίζουν μόνο 600 κιλά οπότε το αντίθετο θα ήταν κάπως επίφοβο...
Οι ομάδες καταφτάνουν στις πίστες κατά ομάδες. Δευτέρα εγκαθίστανται τα κέντρα των ομάδων και οι επικοινωνίες ενώ μέχρι την Τετάρτη έχουν φθάσει όλοι οι μηχανικοί. Οι οδηγοί έρχονται συνήθως την Πέμπτη για δημόσιες σχέσεις και για τον Τύπο και μέχρι την Παρασκευή πάνω από 100 άτομα είναι «ετοιμοπόλεμα» για τις δοκιμές και τον αγώνα της Κυριακής.
Η πιο "ψείρα" ομάδα:
Η ομάδα της McLaren. Πήγαινε πάντα 3 μέρες πριν τις άλλες ομάδες για να στρώσει με δικά της γρανιτένια πλακάκια και να κάνει τα γκαράζ και τα περίπτερα που της δίνονταν, ακριβώς όπως τα ήθελε.
menslounge
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου