Οι επιτρεπόμενες ταχύτητες δεν έχουν θεσμοθετηθεί, με εξαίρεση δύο άξονες του οδικού δικτύου
Του Γιωργου Λιαλιου
Οσοι πολίτες προσφύγουν στα δικαστήρια, προκειμένου να μην πληρώσουν κλήσεις για υπερβολική ταχύτητα σε Εθνική Οδό, κερδίζουν ακόμα... κι αν έχουν άδικο! Κι αυτό γιατί σχεδόν το σύνολο του εθνικού οδικού δικτύου, πλην δύο αξόνων, δεν έχει ακόμα θεσμοθετημένα όρια ταχύτητας, όπως προβλέπει ο νέος ΚΟΚ! Η απίστευτη αυτή εξέλιξη είναι μια από τις πολλές στρεβλώσεις που δημιουργεί το χάος των αρμοδιοτήτων σε θέματα διαχείρισης του οδικού δικτύου στη χώρα μας. Το αποτέλεσμα είναι ο αριθμός των νεκρών από τροχαία να παραμένει υπερβολικά υψηλός. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας κατέθεσε πρόταση για ένα εθνικό σχέδιο οδικής ασφάλειας, με στόχο τη μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων κατά 40 - 50%.
Οπως επισημαίνει το Τεχνικό Επιμελητήριο, τα όρια ταχύτητας στο οδικό δίκτυο μπαίνουν πρόχειρα και εμπειρικά, χωρίς να έχει προηγηθεί μελέτη. Την παράλειψη αυτή επιχείρησε να αλλάξει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας του 2007, προβλέποντας ότι για το πρωτεύον εθνικό δίκτυο θα πρέπει να γίνει ειδική μελέτη για τα όρια ταχύτητας και στη συνέχεια ....
αυτή να εγκρίνεται με υπουργική απόφαση. «Τέτοιες εγκεκριμένες αποφάσεις έχει μόνο η Κορίνθου - Πατρών και η Κόρινθος - Τρίπολη», ανέφερε χθες ο κ. Αντώνης Καστής, εκπροσωπώντας το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ. «Το κενό αυτό το έχουν “μυριστεί” οι δικηγόροι και έτσι όταν προσφεύγουν στα δικαστήρια ενάντια σε κάποια κλήση για υπερβολική ταχύτητα λ.χ. στην Εγνατία ή στην Εθνική Οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης κατά κανόνα δικαιώνονται!».
Τα όρια ταχύτητας δεν είναι, φυσικά, το μόνο πρόβλημα του εθνικού οδικού δικτύου. Από τα περίπου 9.500 χλμ. εθνικών οδών σήμερα λειτουργούν με σύγχρονες συνθήκες αυτοκινητόδρομου (λ.χ. με στηθαία ασφαλείας) μόλις τα 1.700 χλμ., με προοπτική να φθάσουν τα 2.500 το 2013. «Το οδικό δίκτυο της χώρας βρίσκεται σε απελπιστική κατάσταση», εκτιμά ο κ. Καστής. «Δρόμοι κατασκευής του ’60 βρίσκονται σήμερα εγκαταλελειμμένοι. Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν διατίθεται σταθερά κάποιο ποσό για τη συντήρηση των δρόμων, αλλά μόνο ευκαιριακά και κατά περίπτωση». Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας παρουσίασε χθες τις θέσεις του για τη διαμόρφωση ενός νέου Εθνικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2010-2020. «Τα παλαιά σχέδια απέτυχαν αφού δεν κατάφεραν να μειώσουν τους νεκρούς από τροχαία στο μισό έως το 2010», ανέφερε ο πρόεδρος του ΤΕΕ, κ. Γιάννης Αλαβάνος. «Το 2008 είχαμε περί τους 1.400 νεκρούς ενώ το 2009 φαίνεται ότι ο αριθμός θα είναι ανάλογος».
Oι θέσεις - προτάσεις
Μεταξύ άλλων, το ΤΕΕ προτείνει:
- Τη σύσταση διυπουργικής επιτροπής, ειδικής γραμματείας και επιτροπής εμπειρογνωμόνων για την οδική ασφάλεια.
- Δημιουργία εθνικής υπηρεσίας οδών κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ώστε να υπάρχει ομοιογένεια στην αντιμετώπιση των προβλημάτων.
- Επέκταση των δρόμων ήπιας κυκλοφορίας και δημιουργία ποδηλατοδρόμων σε όλες τις πόλεις άνω των 10.000 κατοίκων.
- Επέκταση των κυκλικών κόμβων (roundabouts): η Ολλανδία έχει 2.500, η Ελλάδα 150.
- Ανανέωση όλων των διπλωμάτων οδήγησης μετά από εξετάσεις κάθε 5 χρόνια.
- Αναθεώρηση των ορίων ταχύτητας σε όλο το αστικό και υπεραστικό οδικό δίκτυο.
- Θέσπιση νέων προδιαγραφών για τους ισόπεδους και ανισόπεδους κόμβους, καθώς και για τα στηθαία ασφαλείας.
- Υποχρεωτική χρήση της ζώνης ασφαλείας στα υπηρεσιακά και επαγγελματικά οχήματα.
- Αυστηριοποίηση των ελέγχων στα βαρέα οχήματα που εισέρχονται στη χώρα.
kathimerini
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου