Δευτέρα, 22 Ιουλίου 2013

Οι αλλαγές που έρχονται στη φορολογία των ΙΧ

Του Σπύρου Δημητρέλη

Ριζικές αλλαγές έρχονται στη φορολογία των αυτοκινήτων. Το  υπουργείο Οικονομικών προτίθεται να εφαρμόσει σύστημα φορολόγησης με βάση τις εμπορικές τιμές των ιδιωτικής χρήσεως επιβατικών αυτοκινήτων αντικαθιστώντας το σημερινό σύστημα φορολόγησης βάσει του κυβισμού, ενώ ............


προωθείται παράλληλα και η θέσπιση μηνιαίων τελών κυκλοφορίας προκειμένου να πληρώνουν λιγότερα τέλη όσοι χρησιμοποιούν το ΙΧ μόνο μερικούς μήνες το χρόνο. Παράλληλα, εξετάζεται ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης με βάση τη λιανική τιμή των ΙΧ και όχι την εργοστασιακή που ισχύει σήμερα.

Ειδικότερα, στο υπουργείο Οικονομικών συστάθηκε άτυπη επιτροπή εμπειρογνωμόνων η οποία θα πρέπει έως τα μέσα Σεπτεμβρίου να παραδώσει πόρισμα προτάσεων για τον τρόπο φορολόγησης των ΙΧ με βάση την αξία τους. Πρακτικά η μετάπτωση του τρόπου φορολόγησης από τα κυβικά στην αξία του αυτοκινήτου θα επηρεάσει κατά κύριο λόγο δυο στοιχεία φορολόγησης. Τα τεκμήρια και το φόρο πολυτελούς διαβίωσης ο οποίος υπολογίζεται με βάση τα τεκμήρια. Με βάση το σημερινό καθεστώς όπου το ετήσιο τεκμήριο διαβίωσης υπολογίζεται με βάση τον κυβισμό, καθίσταται ουσιαστικά απαγορευτική η κατοχή και χρήση ΙΧ υψηλού κυβισμού, δηλαδή άνω των 2.500 κυβικών εκατοστών. Η επιτροπή που έχει συσταθεί θα εξετάσει όλους τους πιθανούς τρόπους προκειμένου να υπολογισθεί η αγοραία αξία κάθε οχήματος. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να γίνει χρήση του αρχείου τιμών αγοράς που διατηρούν οι ασφαλιστικές εταιρείες το οποίο χρησιμοποιούν όταν καταβάλλουν αποζημιώσεις κλοπής ή ολικής καταστροφής.

Μια άλλη λύση που έχει πέσει στο τραπέζι είναι η χρήση των εργοστασιακών τιμών βάσει των οποίων υπολογίζεται το τέλος ταξινόμησης κατά τον εκτελωνισμό των αυτοκινήτων και η εφαρμογή σε αυτές ενός ετήσιου συντελεστή απαξίωσης. Το τελικό σχήμα μπορεί να αποτελεί και έναν συνδυασμό των δυο παραπάνω μεθόδων». Οι αξίες που θα καθοριστούν θα ισχύουν και για το περιουσιολόγιο όπου η συνολική αξία της περιουσίας των φορολογούμενων θα αποτελεί τη βάση για διενέργεια φορολογικών ελέγχων και την επιβολή φόρων και εισφορών επί της περιουσίας.

Η πρακτική αλλαγή που μπορεί να φέρει η εφαρμογή της αγοραίας αξίας είναι η σημαντική φορολογική ελάφρυνση των, κάποιας ηλικίας, μεγάλου κυβισμού ΙΧ με αντίστοιχη επιβάρυνση των οχημάτων μικρού και μεσαίου κυβισμού τα οποία διατηρούν πλέον σημαντικό μέρος της αξίας τους αφού λόγω των υψηλών τιμών των καυσίμων και των χαμηλών τεκμηρίων έχουν πλέον γίνει περισσότερο δημοφιλή.

Η δεύτερη αλλαγή που εξετάζει το ΥΠΟΙΚ είναι η θέσπιση της δυνατότητας των φορολογούμενων που έχουν καταθέσεις πινακίδες για το όχημά τους να τις παραλαμβάνουν στο μέσον του έτους και να καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας μόνο για τους εναπομείναντες μήνες έως το τέλος της χρονιάς. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο φορολογούμενος που θα έχει καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας τον Δεκέμβριο του προηγούμενου έτους και επιθυμεί να θέσει και πάλι το όχημά του σε κυκλοφορίας τον Ιούνιο θα έχει τη δυνατότητα να καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στους μήνες έως το τέλος του έτους, δηλαδή στο επτάμηνο Ιουνίου- Δεκεμβρίου. Τα τέλη κυκλοφορίας που θα καλείται να καταβάλει ο φορολογούμενος θα είναι ανάλογα των μηνών που απομένουν μέχρι το τέλος του έτους κατά το οποίο το όχημα τίθεται σε κίνηση. Επισημαίνεται ότι ο φορολογούμενος θα έχει τη δυνατότητα να κάνει άρση της ακινησίας του οχήματος μόνο μια φορά εντός του ίδιου έτους ενώ στην περίπτωση που καταθέσει και πάλι τις πινακίδες κυκλοφορίας  δεν θα του επιστρέφεται το ποσό που αντιστοιχεί στους μήνες του έτους για τους οποίους έχει καταβληθεί τέλος αλλά το όχημα βρίσκεται σε ακινησία. Με βάση το υφιστάμενο καθεστώς ο φορολογούμενος που θέτει και πάλι σε κυκλοφορία ένα όχημα, δηλαδή προχωρά σε άρση της δήλωσης ακινησίας, είναι υποχρεωμένος να πληρώσει το σύνολο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας για το έτος εντός του οποίοι ζητείται η άρση της ακινησίας.

Τέλος, το ΥΠΟΙΚ εξετάζει τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης με βάση την λιανική τιμή πώληση των ΙΧ από τις εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων και όχι τις εργοστασιακές. Η αλλαγή αυτή προωθείται προκειμένου να αντιμετωπισθούν κρούσματα σημαντικής υποτιμολόγησης των ΙΧ από ορισμένες εισαγωγικές εταιρείες προκειμένου να συμπιέσουν το οφειλόμενο τέλος ταξινόμησης. Με τη φορολόγηση με βάση τη λιανική τιμή εκτιμάται ότι θα αυξηθούν τα έσοδα του δημοσίου από το τέλος ταξινόμησης.
Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...