Tου Στεφανου Kασιματη / kassimatis@kathimerini.gr
Διάβασα προ ημερών ότι η υπουργός Παιδείας επαναφέρει τα πρότυπα σχολεία. Δεδομένης της πεποίθησής μου ότι η Αννα Διαμαντοπούλου είναι πολιτικός σοβαρών προθέσεων, αναθάρρησα. Να, επιτέλους, –είπα μέσα μου– ένα βήμα για την αναστροφή της πορείας μας προς τον πάτο. Αφότου όμως κάθησα και διάβασα το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει τις σχετικές με την ............
επαναφορά του θεσμού διατάξεις, πολύ αμφιβάλλω για την ορθότητα της πρώτης μου αντίδρασης.
(Εδώ ας μου επιτραπεί μια παρέκβαση, καθώς η ανάγνωση τού εν λόγω νομοσχεδίου με κάνει για μια ακόμη φορά να σκεφθώ ότι στους ανθρώπους οι οποίοι γράφουν τους νόμους, στην Ελλάδα της ώριμης –σχεδόν σαπισμένης– μεταπολιτευτικής περιόδου, θα άξιζε η απονομή τιμής ένεκεν του διπλώματος Master’s in Bullshitting, για την ικανότητά τους να συντάσσουν τέτοια ακαταλαβίστικα κείμενα!..)
Κατ’ αρχάς, έχω την εντύπωση ότι στο νομοσχέδιο συγχέονται οι έννοιες «πρότυπο» και «πειραματικό». Τα πρότυπα, αν καταλαβαίνω καλά, είναι σχολεία υψηλών απαιτήσεων, προορισμένα να δέχονται προικισμένους μαθητές υψηλών επιδόσεων, ενώ τα πειραματικά σχολεία είναι εκείνα, όπου η έμφαση δίνεται στην εφαρμογή των πιο σύγχρονων και εξελιγμένων μορφών εκπαίδευσης, μέσω των μεθόδων διδασκαλίας, ειδικών προγραμμάτων κ.λπ. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, δεν είμαι και ειδικός, μπορεί να πέφτω κι έξω.
Εκείνο για το οποίο όμως δεν μου μένει αμφιβολία είναι το ότι –με εξαίρεση την μετάβαση από το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο στο αντίστοιχο Λύκειο, αλλά και πάλι χωρίς να διευκρινίζεται αν αφορά το σύνολο των εισακτέων ή μόνον τους προερχομένους εκτός του συστήματος των προτύπων– πουθενά δεν αναφέρονται εξετάσεις! Αντιθέτως, ορίζεται η «δημοκρατική» κλήρωση για την εισαγωγή στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά και, όσον αφορά την εισαγωγή στα Γυμνάσια κάτι ακατάληπτο: «Προϋποθέσεις που ορίζονται με απόφαση της ΔΕΠΠΣ., που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του οικείου ΕΠΕΣ» – δηλαδή, τρέχα γύρευε... Πώς νοούνται σχολεία υψηλών απαιτήσεων όπου οι μαθητές –στο Δημοτικό έστω– επιλέγονται με κλήρωση; Φοβάμαι ότι απλώς επαναφέρεται ο τίτλος του θεσμού και όχι η ουσία του. Αλλά έτσι δεν είναι με τα περισσότερα πράγματα στην Ελλάδα της δήθεν ανάπτυξης;
Διάβασα προ ημερών ότι η υπουργός Παιδείας επαναφέρει τα πρότυπα σχολεία. Δεδομένης της πεποίθησής μου ότι η Αννα Διαμαντοπούλου είναι πολιτικός σοβαρών προθέσεων, αναθάρρησα. Να, επιτέλους, –είπα μέσα μου– ένα βήμα για την αναστροφή της πορείας μας προς τον πάτο. Αφότου όμως κάθησα και διάβασα το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει τις σχετικές με την ............
επαναφορά του θεσμού διατάξεις, πολύ αμφιβάλλω για την ορθότητα της πρώτης μου αντίδρασης.
(Εδώ ας μου επιτραπεί μια παρέκβαση, καθώς η ανάγνωση τού εν λόγω νομοσχεδίου με κάνει για μια ακόμη φορά να σκεφθώ ότι στους ανθρώπους οι οποίοι γράφουν τους νόμους, στην Ελλάδα της ώριμης –σχεδόν σαπισμένης– μεταπολιτευτικής περιόδου, θα άξιζε η απονομή τιμής ένεκεν του διπλώματος Master’s in Bullshitting, για την ικανότητά τους να συντάσσουν τέτοια ακαταλαβίστικα κείμενα!..)
Κατ’ αρχάς, έχω την εντύπωση ότι στο νομοσχέδιο συγχέονται οι έννοιες «πρότυπο» και «πειραματικό». Τα πρότυπα, αν καταλαβαίνω καλά, είναι σχολεία υψηλών απαιτήσεων, προορισμένα να δέχονται προικισμένους μαθητές υψηλών επιδόσεων, ενώ τα πειραματικά σχολεία είναι εκείνα, όπου η έμφαση δίνεται στην εφαρμογή των πιο σύγχρονων και εξελιγμένων μορφών εκπαίδευσης, μέσω των μεθόδων διδασκαλίας, ειδικών προγραμμάτων κ.λπ. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, δεν είμαι και ειδικός, μπορεί να πέφτω κι έξω.
Εκείνο για το οποίο όμως δεν μου μένει αμφιβολία είναι το ότι –με εξαίρεση την μετάβαση από το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο στο αντίστοιχο Λύκειο, αλλά και πάλι χωρίς να διευκρινίζεται αν αφορά το σύνολο των εισακτέων ή μόνον τους προερχομένους εκτός του συστήματος των προτύπων– πουθενά δεν αναφέρονται εξετάσεις! Αντιθέτως, ορίζεται η «δημοκρατική» κλήρωση για την εισαγωγή στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά και, όσον αφορά την εισαγωγή στα Γυμνάσια κάτι ακατάληπτο: «Προϋποθέσεις που ορίζονται με απόφαση της ΔΕΠΠΣ., που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του οικείου ΕΠΕΣ» – δηλαδή, τρέχα γύρευε... Πώς νοούνται σχολεία υψηλών απαιτήσεων όπου οι μαθητές –στο Δημοτικό έστω– επιλέγονται με κλήρωση; Φοβάμαι ότι απλώς επαναφέρεται ο τίτλος του θεσμού και όχι η ουσία του. Αλλά έτσι δεν είναι με τα περισσότερα πράγματα στην Ελλάδα της δήθεν ανάπτυξης;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου