Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2010

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για την φοροκάρτα

Με SMS ή μέσω διαδικτύου θα μπορούν να ενεργοποιήσουν οι καταναλωτές τη φοροκάρτα καταγραφής των αποδείξεων από τις αρχές του 2011 αφού την προμηθευτούν από την τράπεζα της επιλογής τους.

Το υπουργείο Οικονομικών ανέθεσε σε ιδιωτική εταιρεία το project ενεργοποίησης των καρτών με SMS με κόστος 11 λεπτά του ευρώ ενώ κατέληξε σε μια υπεραπλουστευμένη μορφή κάρτας η οποία δεν θα ενσωματώνει κανένα προσωπικό στοιχείο του φορολογούμενου ώστε να μην υπάρχει η παραμικρή ένσταση από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Αυτές τις μέρες άλλωστε αναμένεται να ξεκαθαρίσουν τα κίνητρα χρήσης της φοροκάρτας που θα ενσωματωθούν στο φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο μετά από αλλεπάλληλες αναβολές αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα.

Η φοροκάρτα αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις αρχές του νέου έτους και ..........


μέσω αυτής οι αποδείξεις δαπανών θα περνούν απευθείας στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων – με μία ενδιάμεση «στάση» στις τράπεζες- ώστε να προσμετρούνται για το χτίσιμο του αφορολογήτου.

Το euro2day καταγράφει σήμερα όλα σε δέκα ερωτήσεις και απαντήσεις όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη φοροκάρτα που θα αποτελέσει το ηλεκτρονικό «μάτι» του υπουργείου Οικονομικών στην αγορά , ελέγχοντας το τζίρο των επιχειρήσεων και την απόδοση του ΦΠΑ.

1. Πως θα είναι 

Μετά τις ενστάσεις που προκάλεσαν οι αρχικές σκέψεις του υπουργείου Οικονομικών για αναγραφή του ονοματεπώνυμου του φορολογούμενου και του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου στην επιφάνεια της φοροκάρτας , τελικά δεν θα αναγράφεται κανένα προσωπικό δεδομένο. Στην μπροστινή όψη της θα φέρει το λογότυπο του υπουργείου Οικονομικών και της τράπεζας που την εκδίδει αλλά και έναν 19ψήφιο κωδικό. Στην πίσω όψη της μια μαγνητική ταινία.

2. Πως θα τις προμηθευτούμε
Από την τράπεζα επιλογής του καθενός, χωρίς κόστος. Μάλιστα, οι τράπεζες επεξεργάζονται κίνητρα ανάλογα με αυτά των πιστωτικών καρτών ( π.χ συλλογή πόντων για εκπτώσεις και δώρα) προκειμένου να δελεάσουν τους καταναλωτές να επιλέξουν την έκδοση της φοροκάρτας τους από το δικό τους δίκτυο.

3. Πως θα ενεργοποιηθεί
Προκειμένου να χρησιμοποιηθεί η κάρτα θα πρέπει να γίνει αντιστοίχισή της με τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου του φορολογούμενου, ώστε το υπουργείο Οικονομικών να ξέρει σε ποιόν κάτοχο αντιστοιχεί για να μπορεί στη συνέχεια να συνδέσει την αξία των αποδείξεων που έχουν καταγραφεί με το αφορολόγητο. Η ενεργοποίηση θα μπορεί να γίνει με δύο εναλλακτικές αλλά και με τη βοήθεια των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών . Ο φορολογούμενους, αν είναι χρήστης των υπηρεσιών taxisnet , μπαίνει στην ιστοσελίδα της ΓΓΠΣ και με τους προσωπικούς του αριθμούς, σε ειδική εφαρμογή που θα δημιουργηθεί ταυτίζει την κάρτα με τον ΑΦΜ του. Εναλλακτικά θα πρέπει να αποστείλει μέσω SMS από το κινητό του τηλέφωνο , τόσο τον 19ψήφιο κωδικό της κάρτας όσο και τον ΑΦΜ του σε ειδικό πενταψήφιο αριθμό που θα ανακοινωθεί.

4. Πόσο κοστίζει το SMS
Tο υπουργείο Οικονομικών ανέθεσε σε ιδιωτική εταιρεία- με ρητές απαγορεύσεις και απειλή ποινικών κυρώσεων στην περίπτωση όπου παραβιαστεί ο όρος για απαγόρευση χρήσης των προσωπικών δεδομένων- το έργο της αντιστοίχισης κάρτας και ΑΦΜ . Το κόστος ανά SMS για το φορολογούμενο θα είναι 9 λεπτά συν ΦΠΑ, συνολικά δηλαδή 11 λεπτά. Στέλνοντας αυτά τα στοιχεία, ο φορολογούμενος μέσα στα επόμενα 15 δευτερόλεπτα – όπως απορρέει από τη σύμβαση- θα έχει λάβει ενημερωτικό μήνυμα για την επιτυχία ή μη της αντιστοίχισης και την ενεργοποίηση της κάρτας. Η εταιρεία από την πλευρά της, θα στείλει τα δεδομένα στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.

5. Πως θα χρησιμοποιείται
Χωρίς να σχετίζεται με το αν ο καταναλωτής πληρώνει για την αγορά ενός προϊόντος με μετρητά ή με πιστωτική- χρεωστική κάρτα, σε κάθε συναλλαγή, οι φορολογούμενοι απλώς θα δίνουν στους καταστηματάρχες την κάρτα τους για να την περάσουν από τα μηχανήματα POS που χρησιμοποιούνται και σήμερα για τις πιστωτικές κάρτες. Με το πέρασμα αυτό, η συναλλαγή θα καταγράφεται από τις τράπεζες οι οποίες επί της ουσίας θα έχουν με τον τρόπο αυτό καλύτερη ενημέρωση για το τζίρο των επιχειρήσεων με τις οποίες συνεργάζονται αλλά δεν θα έχουν καμία πληροφορία για το φορολογούμενο που έκανε τη συναλλαγή. Θα βλέπουν ότι σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία ο χρήστης με αριθμό κάρτας χ αγόρασε για παράδειγμα ένα προϊόν αξίας 50 ευρώ από τη συγκεκριμένη επιχείρηση.

Στο τέλος κάθε μήνα οι τράπεζες θα δίνουν μια αναλυτική κατάσταση συναλλαγών στη ΓΓΠΣ η οποία αφενός θα περνά τις αποδείξεις στο «λογαριασμό» αφορολογήτου του κάθε φορολογούμενου, αφετέρου θα μπορεί να έχει άμεση εικόνα για το τζίρο των επιτηδευματιών και το ΦΠΑ που οφείλουν.

6. Πως θα ξέρουν οι καταναλωτές πόσες αποδείξεις έχουν μαζέψει
Σε ειδική εφαρμογή της ΓΓΠΣ θα μπορούν να παρακολουθούν, -με χρήση των προσωπικών τους κωδικών- πόσες αποδείξεις έχουν μαζέψει.

7. Είναι υποχρεωτική η φοροκάρτα
Η χρήση της φοροκάρτας τουλάχιστον για το 2011 θα είναι προαιρετική και δεδομένου ότι στην αρχή τουλάχιστον όλα τα καταστήματα και οι ελεύθεροι επαγγελματίες δεν θα μπορούν να υποστηρίξουν το νέο σύστημα – εξαιτίας των απαραίτητων μηχανημάτων POS- οι χάρτινες αποδείξεις θα μπορούν να χρησιμοποιούνται συμπληρωματικά.

8. Τι θα κάνουν οι ανήλικοι χωρίς ΑΦΜ
Οι οικογένειες θα μπορούν να ενεργοποιήσουν περισσότερες κάρτες ανάλογα με τον αριθμό των μελών τους. Οι κάρτες αυτές θα συνδέονται με το ΑΦΜ των γονιών.

9. Τι γίνεται σε περίπτωση κλοπής
Πρακτικά τίποτα. Η κάρτα δεν έχει κανένα προσωπικό δεδομένο και αν κάποιος τρίτος τη χρησιμοποιήσει απλώς θα προσθέτει «πόντους» αφορολογήτου στον κάτοχό της. Πρακτικά επομένως δεν υπάρχει κανένας λόγος κλοπής της φοροκάρτας. Σε περίπτωση απώλειας , ο κάτοχός της θα εκδίδει καινούργια.

10. Θα δοθούν κίνητρα για χρήση φοροκάρτας
Οριστικοποιούνται αυτές τις ημέρες. Στο τραπέζι έχει τεθεί πρόταση, σύμφωνα με την οποία κάθε φορά που ο καταναλωτής θα χρησιμοποιεί τη φοροκάρτα του θα έχει επιστροφή ΦΠΑ 1%. Έτσι αν αγοράζει τρόφιμα που θα επιβαρύνονται από 1η Ιανουαρίου με ΦΠΑ 13% θα μπορεί να μειώσει το ΦΠΑ σε 12% και ομοίως αν αγοράζει ένα προϊόν με συντελεστή 23% θα είναι σαν να πληρώνει ΦΠΑ 22%.Η ελάφρυνση θα επιστρέφεται με την εκκαθάριση της φορολογικής του δήλωσης, μειώνοντας το συνολικό φόρο ή αυξάνοντας το ποσό της επιστροφής.

Εναλλακτικά εξετάζεται το ενδεχόμενο οι φορολογούμενοι να μπορούν να αθροίζουν στη φοροκάρτα τους αποδείξεις αξίας μεγαλύτερης των 15.000 ευρώ σε ατομικό επίπεδο. Σήμερα, το μέγιστο απαιτητό ποσό αποδείξεων για να καλυφθεί το αφορολόγητο είναι 12.000 ευρώ ενώ για κάθε επιπλέον ποσό έως 15.000 ευρώ, η εφορία κάνει έκπτωση φόρου 10% επί της διαφοράς. Έτσι αν κάποιος για να καλύψει το αφορολόγητο χρειάζεται αποδείξεις 12.000 ευρώ και μαζέψει 15.000 ευρώ, τα 3.000 ευρώ οδηγούν σε μπόνους έκπτωση φόρου 300 ευρώ. Αν τα 15.000 γίνουν για παράδειγμα 16.000 , το μπόνους έκπτωσης φόρου αυξάνεται κατά 100 ευρώ.
euro2day

Δεν υπάρχουν σχόλια: