Το δρόμο για τη δεύτερη δόση …μάχαιρας στις αμοιβές των δημοσίων υπαλλήλων φαίνεται να προλειαίνει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της κατάρτισης ενιαίου μισθολογίου στο δημόσιο τομέα.
Μετά την πρώτη συνάντηση των υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Γ.Ραγκούση και Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου, με το προεδρείο της ΑΔΕΔΥ τα συναρμόδια υπουργεία έδωσαν στη δημοσιότητα στοιχεία τα οποία κατά πολλούς είναι ενδεικτικά των προθέσεων της κυβέρνησης.
Σύμφωνα με αυτά:
· Το άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα στο μέσο ύψος αμοιβών στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα φτάνει το 40%, υπέρ των δημοσίων υπαλλήλων. Έτσι ενώ το 2000 η μέση αμοιβή στον ιδιωτικό τομέα ήταν 12.478 ευρώ στο δημόσιο ήταν 17.760 ευρώ, με τη μεταξύ τους απόσταση στο 42,3%. Το 2004 στο δημόσιο το μέσο ύψος αμοιβής ήταν 23.019 έναντι 16.512 ευρώ στον ιδιωτικό τομέα ( 39,4%) και το 2008 έφτασε στα 26.556 ευρώ στον δημόσιο τομέα έναντι 19.147 ευρώ στον ιδιωτικό τομέα ( 38,7%).
· Η μισθολογική δαπάνη αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος, περίπου 32%, των πρωτογενών δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού και απορροφά το 7,6% του ΑΕΠ.
· Σχεδόν τέσσερα στα δέκα ευρώ φόρων πηγαίνουν για μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων ή το 37,1% των καθαρών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού.
«Από όλα τα παραπάνω, προκύπτει σαφώς ότι πρέπει να υπάρξει ένα δικαιότερο σύστημα μισθοδοσίας των υπαλλήλων του Δημοσίου, μέσα από ένα νέο σύστημα αμοιβών» τονίζεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών ενώ οι στόχοι του νέου συστήματος αμοιβών που περιγράφονται είναι ενδεικτικοί των προθέσεων. Μετά την πρώτη συνάντηση των υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Γ.Ραγκούση και Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου, με το προεδρείο της ΑΔΕΔΥ τα συναρμόδια υπουργεία έδωσαν στη δημοσιότητα στοιχεία τα οποία κατά πολλούς είναι ενδεικτικά των προθέσεων της κυβέρνησης.
Σύμφωνα με αυτά:
· Το άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα στο μέσο ύψος αμοιβών στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα φτάνει το 40%, υπέρ των δημοσίων υπαλλήλων. Έτσι ενώ το 2000 η μέση αμοιβή στον ιδιωτικό τομέα ήταν 12.478 ευρώ στο δημόσιο ήταν 17.760 ευρώ, με τη μεταξύ τους απόσταση στο 42,3%. Το 2004 στο δημόσιο το μέσο ύψος αμοιβής ήταν 23.019 έναντι 16.512 ευρώ στον ιδιωτικό τομέα ( 39,4%) και το 2008 έφτασε στα 26.556 ευρώ στον δημόσιο τομέα έναντι 19.147 ευρώ στον ιδιωτικό τομέα ( 38,7%).
· Η μισθολογική δαπάνη αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος, περίπου 32%, των πρωτογενών δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού και απορροφά το 7,6% του ΑΕΠ.
· Σχεδόν τέσσερα στα δέκα ευρώ φόρων πηγαίνουν για μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων ή το 37,1% των καθαρών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού.
Στόχος αυτού του νέου συστήματος αμοιβών είναι:
• να συνδέεται με την αξιολόγηση των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων των υπαλλήλων
• να ακολουθεί το σύστημα σταδιοδρομίας
• να συνδέεται με τη σπουδαιότητα των ασκούμενων καθηκόντων και την κατοχή θέσεων ευθύνης
• να σχετίζεται με το παραγόμενο αποτέλεσμα
• να συγκλίνει από άποψη δομής και τάσεων προς τα ευρωπαϊκά συστήματα αμοιβών
• να λαμβάνει υπόψη τις γενικότερες συνθήκες εργασίας
Οι αρχές νέου συστήματος αμοιβών περιλαμβάνουν:
• να ασκείται μισθολογική πολιτική με ορθολογικά κριτήρια, ύστερα από κεντρικό σχεδιασμό και πρόγραμμα, που θα καλύπτει όλες τις κατηγορίες προσωπικού
• να ασκείται επιδοματική πολιτική με ενιαία και αντικειμενικά κριτήρια από κεντρικό φορέα εκταμίευσης, από ένα όργανο και μέσα από διάλογο
• η γνώση και η ικανότητα, όπου και αν υπάρχει στο Δημόσιο, να αμείβεται και να διαφοροποιεί μισθολογικά όσους την κατέχουν, με διαφάνεια και δικαιοσύνη.
Οι προθέσεις αποκαλύπτονται και από τα ερωτήματα που τέθηκαν στην έναρξη του διαλόγου:
• Εφαρμογή ενός ενιαίου μισθολογίου με διαφοροποίηση ανάμεσα σε νεοεισερχόμενους και νυν υπάλληλους;
• Ποια επιδόματα θα πρέπει να ενσωματωθούν στον βασικό μισθό;
• Ποια πρέπει να είναι η σχέση μεταξύ εισαγωγικής και καταληκτικής αμοιβής;
• Ποια πρέπει να είναι η σχέση μεταξύ αμοιβών που αντιστοιχούν σε υπάλληλους με διαφορετική εκπαίδευση;
• Πρέπει να συνδέεται η αμοιβή με κριτήρια όπως θέση ευθύνης, ειδικότητα, επίπεδο και σχέση συναλλαγής και παροχής υπηρεσιών προς τον πολίτη;
• Ποια θα πρέπει να είναι η σχέση σύνδεσης αμοιβής και απόδοσης στο δημόσιο τομέα;
• Πρέπει να υπάρχει κλαδική διαφοροποίηση;
euro2day
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου