Τρίτη 27 Ιουλίου 2010

Χειρόφρενο στην απελευθέρωση

Του Πασχου Μανδραβελη

Αργησε, αλλά επιτέλους θεσμοθετείται. Για την απελευθέρωση της αγοράς οδικών μεταφορών ο λόγος, μια πολιτική απόφαση που σύμφωνα με όλες τις μελέτες θα προσφέρει ανάπτυξη στην οικονομία, χαμηλότερες τιμές στους καταναλωτές και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.

Το ερώτημα λοιπόν είναι: αφού μια τέτοια απόφαση –σύμφωνα με όλες τις μελέτες και όλους τους οικονομολόγους– έχει μόνο θετικά, γιατί δεν τολμούσε μέχρι σήμερα να τη λάβει καμιά κυβέρνηση; Η απάντηση δεν βρίσκεται στην ψήφο των κατόχων αδειών φορτηγών αυτοκινήτων Δημόσιας Χρήσης (Δ.Χ.). Οι έχοντες το κρατικό προνόμιο να αποκλείουν τους άλλους από το να κάνουν την ίδια δουλειά με αυτούς (και συνεπώς να τους ανταγωνιστούν) δεν είναι τόσοι πολλοί, δεν αποτελούν κρίσιμο εκλογικό μέγεθος. Ο φόβος περισσότερο είχε να κάνει με το γεγονός ότι πριν καλυτερεύσουν τα πράγματα για την οικονομία, θα χειροτερεύσουν λόγω της απεργίας που εξήγγειλαν οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ. Το κράτος κρατώντας κλειστό το επάγγελμα δεν........


τους έδωσε μόνο το προνόμιο του μη ανταγωνισμού, τους παρείχε και ένα εργαλείο εκβιασμού του κοινωνικού συνόλου. Οι φορτηγατζήδες μπορούν διά της απεργίας τους να δημιουργήσουν προβλήματα στην ομαλή τροφοδοσία της αγοράς. Πιθανότατα θα δούμε ουρές στα πρατήρια βενζίνης και τις σχετικές οιμωγές των καναλιών «νέα ταλαιπωρία περιμένει χιλιάδες κατόχους Ι.Χ. αυτοκινήτων...» ή «την ώρα που ξεκινούν τα μπάνια του λαού η κυβέρνηση αποφάσισε...». Οπότε για κάποιον υπουργό ή πρωθυπουργό που απλώς θέλει την ησυχία του, η απελευθέρωση των επαγγελμάτων είναι... ανεπίτρεπτη ταλαιπωρία. Εχει προσωπικό κόστος στον παρόντα χρόνο και μελλοντικό κοινωνικό όφελος. Συνεπώς, κάθε ένας προτιμούσε να αφήσει αυτή την καυτή πατάτα για τον επόμενο.

Αλλά και από την πλευρά των συνδικαλιστών κυριαρχούσε για πολλά χρόνια η βραχυπρόθεσμη λογική. Ολοι γνώριζαν ότι αργά ή γρήγορα κάποιος θα απελευθέρωνε την αγορά. Εχει γίνει σε ολόκληρο τον αναπτυγμένο κόσμο, αναγκαστικά θα γινόταν και στην Ελλάδα. Οι συνδικαλιστές των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ., όμως, αντί να ενημερώσουν τα μέλη τους για τα επέκεινα, αντί να τα ωθήσουν να προετοιμαστούν για το νέο τοπίο (να κάνουν συμπράξεις, να σκεφθούν νέα εταιρικά σχήματα κ.λπ.), τους πλάνευαν με υποσχέσεις ότι οι εκβιασμοί θα λειτουργούν αιώνια. Ακόμη και τώρα, που φτάσαμε στο παρά πέντε της απελευθέρωσης, το μόνο που σκέφτηκαν είναι η απεργία. Ετσι, τα μέλη τους δεν θα χάσουν μόνο εισόδημα, θα σπαταλήσουν και πολύτιμο χρόνο προσαρμογής στο νέο τοπίο.

Δεν είναι μόνο οι πολιτικοί που έκλεισαν τα μάτια στις νέες απαιτήσεις της οικονομίας και οδηγηθήκαμε στην κρίση. Και οι κοινωνικοί φορείς, με πρώτα τα συνδικαλιστικά σωματεία, την ίδια πλάνη δίδασκαν στην ελληνική κοινωνία. Και συνεχίζουν, δίνοντας μάχες οπισθοφυλακής.
kathimerini

Δεν υπάρχουν σχόλια: