Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2010

Το σχέδιο «100 πρώτες ημέρες» πήγε… περίπατο!


Σίσσυ Σταυροπιερράκου
Πάνος Κακούρης
Άρτεμις Σπηλιώτη
Παναγιώτης Ευθυμιάδης

Αρρυθμίες παρουσιάστηκαν στην υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων της κυβέρνησης τις πρώτες 100 ημέρες. Οι υποσχέσεις μπήκαν στην άκρη και οι δεσμεύσεις στο ράφι από τα οικονομικά υπουργεία της κυβέρνησης, που δεν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες του ελληνικού λαού. Οι υπουργοί αναλώθηκαν στην κατάργηση μέτρων που είχε λάβει η προηγούμενη κυβέρνηση και δεν φρόντισαν να αναλάβουν νέες πρωτοβουλίες. Οι πολυδιαφημιζόμενες 100 πρώτες ημέρες είναι εξαιρετικά «φτωχές», αφού τα όποια μέτρα είτε δεν ελήφθησαν υπό το φόβο του πολιτικού κόστους και των εσωκομματικών αντιδράσεων είτε τελικά κόλλησαν στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.
ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Η συνέχιση της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας στο φορολογικό και γενικά στον οικονομικό τομέα και η δρομολόγηση νέων σημαντικών φορολογικών επιβαρύνσεων, που θα συγκεκριμενοποιηθούν τον προσεχή Μάρτιο, ήταν το έργο των πρώτων 100 ημερών του υπουργού Οικονομικών Γιώργου Παπακωνσταντίνου.
Επίσης, βασικός άξονας της πολιτικής του κ. Παπακωνσταντίνου ήταν η διόγκωση του ελλείμματος του 2009, που από 6% που εκτιμούσε η κυβέρνηση της Ν.Δ. διαμορφώθηκε στο 12,7% του ΑΕΠ, ποσοστό που προκάλεσε κρίση αξιοπιστίας ...


στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις αγορές και οδήγησε σε έκρηξη των spread δανεισμού.
Τις πρώτες ημέρες της ανάληψης της εξουσίας αποδοκιμαζόταν η πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης, σταδιακά οι αποδοκιμασίες έγιναν χλιαρότερες, μέχρι τελικά να υιοθετηθούν οι βασικές πολιτικές της Ν.Δ.
Η έκτακτη εισφορά που επιβλήθηκε στα φυσικά πρόσωπα δεν καταργήθηκε, αλλά τελεί υπό την κρίση των δικαστηρίων, ενώ η κυβέρνηση επέβαλε και έκτακτη εισφορά και στα κέρδη των επιχειρήσεων.
Τα τέλη κυκλοφορίας προεκλογικά τα επέκρινε το ΠΑΣΟΚ, αλλά ως κυβέρνηση τα υιοθέτησε, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Αύξηση σημαντικά την έμμεση φορολογία σε ποτά τσιγάρα, ενώ θα ακολουθήσουν και τα καύσιμα.
Μέσω της προσφιλής τακτικής των διαρροών προαναγγέλθηκαν αιματηρά φορολογικά μέτρα που θα νομοθετηθούν το Μάρτιο, όπως είναι η αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, η κατάργηση του αφορολόγητου των δωρεών και γονικών παροχών, η αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των εισοδημάτων πάνω από 30.000 ευρώ και η αναβολή των ελαφρύνσεων για τα εισοδήματα κάτω από τις 30.000 ευρώ.
Επίσης, ακολούθησε την εξαγγελία της Ν.Δ. για «πάγωμα» των μισθών στο δημόσιο τομέα, παρότι την επέκρινε. Εξήγγειλε πάγωμα των αποδοχών για μισθούς πάνω από 2.000 ευρώ, αλλά και μείωση κατά 10% των επιδομάτων που λαμβάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι. Οι εξελίξεις αυτές οδηγούν σε μείωση των τελικών αποδοχών των υπαλλήλων στο Δημόσιο κατά 4%.
Ταυτόχρονα, εφαρμόζεται η τακτική του αιφνιδιασμού, με τροπολογίες που κατατίθενται νύχτα, αλλά βρίσκουν κλειστή τη Βουλή (!), όπως συνέβη με την τροπολογία για την κατάργηση του αφορολόγητου των δωρεών και γονικών παροχών, με την πρωτοφανή για τα φορολογικά χρονικά μέθοδο να καταργείται ένας φόρος ή ένα φορολογικό καθεστώς χωρίς να ανακοινώνεται με τι θα αντικατασταθεί.
Υπ. Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας
Οι πρώτες 100 ημέρες του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ήταν μέρες δρομολογίων μεταξύ Λ. Μεσογείων, Πλατείας Κάνιγγος, Συντάγματος και Πειραιά, καθώς καλή η συνένωση των υπουργείων υπό την προϋπόθεση βέβαια να έχεις λύσει το χωροταξικό, αλλά και το θέμα των αρμοδιοτήτων που ακόμα δεν έχουν καθοριστεί με ακρίβεια (τίνος είναι τα ΚΕΔΑΚ άραγε;).
Απουσία για δύο μήνες γενικών γραμματέων (όπως άλλωστε και στα περισσότερα υπουργεία), αλλά και της υπόθεσης Cosco που μονοπώλησε το χρόνο της πολιτικής ηγεσίας. Αλλα θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου πέρασαν σε δεύτερη μοίρα επί μακρόν διάστημα.
Η σημαντικότερη παρέμβαση ωστόσο που προωθήθηκε, αλλά δεν… έχει ακόμα επικυρωθεί, αφορά στην τραπεζική αγορά με τα νομοσχέδια που αφορούν στην τόνωση της ρευστότητας της αγοράς, την αναμόρφωση του Τειρεσία, καθώς επίσης και τη ρύθμιση των χρεών των νοικοκυριών, με τα σχετικά νομοσχέδια να αναμένονται να ψηφιστούν στο τέλος του μήνα. Ωστόσο, αναμένεται η τοποθέτηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας επί των θεμάτων.

Click here to find out more!
Όλες οι δράσεις και οι πολιτικές κινούνται στην κατεύθυνση μείωσης του ελλείμματος της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, τονίζεται με έμφαση από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, ωστόσο… αναμένεται το «πράσινο» φως και από τους… κοινοτικούς παράγοντες.
ΥΠ. ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Στην ακύρωση δύο μεγάλων έργων προχώρησε το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων μέσα στις 100 πρώτες μέρες της νέας κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, ακύρωσε το διαγωνισμό, που ήταν σε εξέλιξη, για τους νέους αυτοκινητοδρόμους Αττικής και για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης. Σε επίπεδο ανακοινώσεων και δημόσιου διαλόγου ελήφθησαν πρωτοβουλίες για το νέο σύστημα ανάθεσης δημοσίων έργων και τη δημοσίευσή τους στο Ιντερνετ.
Παράλληλα, στο ράφι οδηγήθηκαν οι προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων για ΟΤΕ και Ολυμπιακή. Σε ό,τι αφορά τον ΟΣΕ, απλά εγκαταλείφθηκε το σχέδιο αναδιοργάνωσης που είχε ανακοινώσει η Νέα Δημοκρατία και ακόμη δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις.
ΥΠ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Το νομοσχέδιο για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού και την ταχύτερη έκδοση των συντάξεων με διαδοχική ασφάλιση ήταν το πρώτο που δεσμεύτηκε να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Ανδρέας Λοβέρδος. Ωστόσο, τρεις μήνες μετά, το νομοσχέδιο δεν έχει ακόμα κατατεθεί, αλλά και οι βελτιώσεις στο ισχύον καθεστώς θα είναι περιορισμένες, καθώς σκοντάφτουν στο υψηλό κόστος.
Είναι γεγονός ότι η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, οι κ. Λόβέρδος και Κουτρουμάνης, άνοιξε πολλά θέματα με κορυφαίο τη νέα ασφαλιστική μεταρρύθμιση που είναι σε εξέλιξη.
Παράλληλα, σε εξέλιξη είναι η παρέμβαση στην αγορά εργασίας, με τα μέτρα που θα ληφθούν για την προστασία των εργαζομένων σε ευέλικτες μορφές απασχόλησης. Ωστόσο, έχει καθυστερήσει η ενίσχυση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, η στελέχωση του οποίου κρίνεται απαραίτητη με δεδομένο τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά εργασίας. Μεγάλη καθυστέρηση παρατηρείται στη στελέχωση του συνόλου των ασφαλιστικών ταμείων και των εποπτευομένων οργανισμών, καθώς 100 ημέρες μετά από την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης, ο μόνος νέος πρόεδρος που έχει τοποθετηθεί είναι ο κ. Ηλίας Κικιλιας στον ΟΑΕΔ. Προβλήματα παρουσιάστηκαν και στο διορισμό των γενικών γραμματέων, καθώς μόλις πριν από δύο ημέρες ανακοινώθηκε το όνομα της κ. Αθηνάς Δρέττα στη Γραμματεία Κοινωνικής Ασφάλισης, ενώ μόλις χθες ανέλαβε επίσημα τα καθήκοντά του ως γενικός γραμματέας Εργασίας ο κ. Ροβέρτος Σπυρόπουλος.
ΥΠ. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
«Φτωχό» είναι το έργο των 100 πρώτων ημερών που έχει να επιδείξει η υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη. Το χρονικό αυτό διάστημα κατασπαταλήθηκε σε παλινωδίες σχετικά με τους ημιυπαίθριους, τα πράσινα τέλη κυκλοφορίας αλλά και την απόσυρση. Η υπουργός Περιβάλλοντος προχώρησε κυρίως στην κατάργηση μέτρων που είχε ήδη δρομολογήσει η προηγούμενη κυβέρνηση ή βρίσκονταν σε εξέλιξη. Οι μέρες της υπουργού Περιβάλλοντος Τίνας Μπιρμπίλη είναι οι εξής:
- Η πρώτη συνέντευξη Τύπου δόθηκε δέκα μέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων της στις 22 Οκτωβρίου. Σε αυτή ανακοινώνεται το πάγωμα της ρύθμισης για τους ημιυπαίθριους. Η αγορά ακινήτων παγώνει και παρακολουθεί την υπουργό να βάζει στο ράφι τις προσδοκίες για μια λύση στο θέμα των ημιυπαίθριων.
-Μπλοκάρει η απόσυρση. Πριν κλείσει ο πρώτος μήνας της νέας κυβέρνησης (στις 2 Νοεμβρίου) η υπουργός είχε βάλει φρένο στην απόσυρση.
-Πράσινα τέλη κυκλοφορίας. Η υπουργός Περιβάλλοντος τροποποίησε ελαφρώς τα «πράσινα τέλη» και τα κράτησε με αποτέλεσμα πάνω από 150.000 πολίτες να παραδώσουν τις πινακίδες των Ι.Χ. τους και τα δημόσια ταμεία να έχουν μεγάλη ζημιά.
-Στο ράφι το ρυθμιστικό της Αθήνας. Το υπουργείο Περιβάλλοντος εγκατέλειψε το σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης για ανάπτυξη της Αττικής στα Μεσόγεια και αναζητά πλέον ένα νέο σχέδιο για τα επόμενα χρόνια.
-Κατατέθηκε ένα νομοσχέδιο. Πρόκειται για το νομοσχέδιο για τα καμένα της Ανατολικής Αττικής.
apogevmatini

Δεν υπάρχουν σχόλια: